Overlast door onderhoud Zwanenburgbaan - +

U zult het als omwonende al gemerkt hebben: op Schiphol is de Zwanenburgbaan niet beschikbaar van 10 maart t/m 21 april in verband met groot onderhoud. Hierdoor worden andere banen gebruikt die voor inwoners van Zuidoost veel meer geluidsoverlast geven. Banen die meer belast kunnen worden zijn de Aalsmeerbaan (ook ’s nachts), de Buitenveldertbaan en de Schiphol-Oostbaan.

Soort werkzaamheden
Groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan en omliggende rijbanen. Hierbij wordt o.a. het asfalt vernieuwd en wordt de baanverlichting vervangen door LED-verlichting.

Veegwerkzaamheden
Na afloop van het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan zijn er op 10 nachten in de periode van 21 april t/m 9 mei veegwerkzaamheden gepland. Het effect van deze werkzaamheden op het baangebruik is naar verwachting minimaal aangezien de Zwanenburgbaan niet frequent gebruikt wordt in de nacht.

De afbeelding laat het baangebruik zien zoals dat kan gaan plaatsvinden gedurende het onderhoud. De afbeelding is gebaseerd op vorige periodes van baanonderhoud en geactualiseerd op basis van het huidige baan- en routegebruik. De groene lijnen zijn landend vliegverkeer en de blauwe lijnen zijn startend vliegverkeer. Met de oranje cirkels wordt de locatie van de melders weergegeven tijdens de vorige periodes van baanonderhoud.

U kunt over overlast klagen bij de site www.bezoekbas.nl/ Eerst moet u een account aanmaken.

Elke start- en landingsbaan op Schiphol heeft een eigen naam en een technische codering. De cijfers komen overeen met de graden van een magnetisch kompas (360 graden). Het noorden ligt op 0, het oosten op 90, het zuiden op 180 en het westen op 270 graden. De laatste 0 wordt bij de naamgeving weggelaten. De Kaagbaan ligt bijvoorbeeld op 060 – 240 graden, dit wordt 06-24. De Polderbaan ligt op 180 – 360 graden, dit wordt 18 – 36. Omdat de Zwanenburgbaan, Polderbaan en  Aalsmeerbaan evenwijdig aan elkaar liggen, worden voor de duidelijkheid de toevoegingen L(links), R(rechts) en C(Center) gebruikt. Daarbij wordt de vliegrichting van het toestel aangehouden en staan de cijfers van de banen precies andersom dan de ligging van de baan zou doen vermoeden. Een vlieger die vanuit het noorden Schiphol nadert (koers 180 graden) heeft drie evenwijdige banen in zicht: de Polderbaan rechts (18R), Zwanenburgbaan in het midden (18C) en Aalsmeerbaan links (18L). Bij een nadering vanuit het zuiden is het per baan net andersom: de Polderbaan links (36L), Zwanenburgbaan in het midden (36C) en  Aalsmeerbaan rechts (36R).

De planning wordt gegeven onder voorbehoud van eventuele wijzigingen en mogelijke uitloop van de werkzaamheden. Na het onderhoud worden ook perioden gepland, waarop banen niet beschikbaar zijn in verband met veegwerkzaamheden. Tijdens het en na het onderhoud zal Bas u, via de website, zo goed mogelijk op de hoogte houden van de actuele status van het onderhoud en de eventuele afwijkingen in het baangebruik.


Reactiesmogelijkheid gesloten.

Kantershof en zo © 2019. Alle rechten voorbehouden.

Powered by WordPress. Theme by BIGThemes.

Back to TOP